روش ارسال کالا توسط فروشنده


مسئولیت ارسال کالا و رساندن کالا به خریدار، بر عهده فروشنده است. بنابراین فروشندگان باید دقت لازم را در انتخاب روش ارسال داشته باشند تا از رسیدن کالا به دست خریدار مطمئن باشند.
لازم به ذکر است فروشندگان دارای این اختیار هستند که با روش های مختلف کالای خود را ارسال نمایند. پیشنهاد ایسام استفاده از خدمات شرکت های حمل و نقلی است که بارنامه و کد رهگیری معتبر ارایه می دهند. مانند شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، شرکت تیپاکس، اسنپ باکس، الو پیک، آرامکس، PDE و یا TPG.
در صورتی که فروشنده کالا را با روش های دیگری که رسید یا بارنامه معتبر ارایه نمی دهند ارسال نماید، پیگیری کالا از خدمات پشتیبانی ایسام خارج خواهد شد.
نکته : هنگام ارسال کالا با شرکت پست، در صورت امکان از پست سفارشی استفاده نکنید و کالای خود را با پست پیشتاز ارسال کنید. ارسال کالا با پست سفارشی باعث می شود تا کالا دیرتر به خریدار برسد.

پس از اینکه خریدار مبلغ کالایی را پرداخت می کند، سایت از طریق ایمیل، پیام داخلی و پیامک (پیامک ممکن است به دلیل اختلالات مخابراتی دریافت نشود) به فروشنده اطلاع می دهد که کالای عرضه شده فروش رفته است. سپس فروشنده موظف خواهد بود ظرف 48 ساعت نسبت به آماده سازی، ارسال کالا و سپس اعلام و ثبت شماره بارنامه و یا روش ارسال در "ایسام من" اقدام نماید.
در صورتی که فروشنده در مهلت تعیین شده نسبت به ثبت شماره بارنامه اقدام نکند، وجه کالا به حساب خریدار برگشت داده خواهد شد و مسئولیت ارسال کالا پس از مهلت تعیین شده و یا اعلام دیرهنگام شماره بارنامه، بعد از سپری شدن 48 ساعت، بر عهده فروشنده است و ایسام هیچ گونه مسئولیتی در این مورد ندارد.
همچنین خریدار می تواند از طریق قسمت ایسام من نسبت به تمدید مهلت ارسال اقدام نماید. در این صورت شما می توانید پیش از اتمام زمان ارسال، کالا را ارسال و بارنامه را ثبت نمایید و نیازی نیست تا پایان مهلت اضافه شده صبر کنید.

صفحه وارد کردن بارنامه
فروشنده پس از تحویل کالا به پست یا شرکت حمل کننده، با مراجعه به صفحه ایسام من/ (1) فعالیت های من/ (2) فروش های من/ (3) پرداخت شده، شماره بارنامه یا شماره مرسوله را اعلام می کند تا خریدار بتواند برای رهگیری کالا از این شماره استفاده کند. برای این کار روی دکمه ارسال (4) کلیک کنید.
در صورتی که چندین کالا را به یک کاربر فروخته اید، می توانید با انتخاب کالاهای مورد نظر و کلیک بر روی دکمه ثبت گروهی رسید (5) نسبت به ثبت یک بارنامه برای تمام کالاهای انتخاب شده، اقدام کنید.
(6) زمان باقیمانده برای ثبت رسید: این زمان فرصت شما برای ثبت رسید ارسالی کالا می باشد و پس از پایان آن، مشخصات خریدار پاک می شود. اگر در این زمان موفق نشدید که آدرس خریدار را بردارید، از طریق فرم تماس با ما به بخش پشتیبانی اطلاع دهید.
دقت داشته باشید در صورت ثبت نکردن بارنامه توسط فروشنده در این زمان یعنی 48 ساعت (روزهای تعطیل حساب نمی شود) خریدار می تواند شکایت خود را برای عدم ارسال کالا مطرح کند.

توجه: فروشندگان دقت داشته باشند تا در کمترین زمان ممکن کالای سفارش داده شده را ارسال کنند و شماره بارنامه آن را در سایت ثبت کنند. از آنجایی که تمام مراحل بر اساس زمان ثبت بارنامه محاسبه می شود، عدم ثبت به موقع شماره بارنامه، در تمام مراحل فروش و زمان شکایت مشکل به وجود می آورد.

در صورت تمایل به تغییر تنظیمات دریافت پیام ها هنگام فروش رفتن کالای عرضه شده شما، می توانید با مراجعه به صفحه ایسام من، تب حساب ایسام من، بخش مرکز کنترل پیام نسبت به تغییرات مورد دلخواه خود اقدام نمایید.

چنانچه فروشنده پس از ارسال کالا متوجه شود که هزینه زیادی برای ارسال دریافت کرده و می خواهد بخشی از هزینه پرداختی خریدار را به او برگرداند، بر روی برگشت پست (7) کلیک کرده، در پنجره باز شده می تواند با درج مبلغ مورد نظر، تمام یا قسمتی از هزینه پست دریافت شده را به خریدار برگشت دهد.
مبلغ برگشتی
(برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد روش محاسبه هزینه ارسال چندین کالا به یک خریدار به لینک روش محاسبه هزینه ارسال کالا مراجعه نمایید.)

پس از کلیک بر روی ارسال:
وارد کردن بارنامه
(1) مشخصات خریدار: نمایش نام و آدرس خریدار برای ارسال کالا
(2) روش ارسال: انتخاب روش ارسال کالا
(3) شماره رسید پستی: شماره بارنامه یا شماره مرسوله کالای ارسالی را در این قسمت وارد کنید و بر روی ثبت کلیک کنید.
از وارد کردن شماره بارنامه نادرست، جدا خودداری کنید. هر شماره یا کاراکتر نادرست (به جز شماره درست بارنامه)، حذف می شود و در نتیجه در سیستم جزو فروشندگانی که کالا را ارسال نکرده اند، ثبت می شوید. در صورتی که فروشنده کالای سفارش داده را با روش های دیگری به جز روش های پیشنهادی سایت ایسام، ارسال می کند در این قسمت باید روش ارسال را "سایر" انتخاب کند و نام روش ارسالی را بنویسد.
(مسئولیت به وجود آمدن هرگونه مشکلات احتمالی هنگام ارسال کالا به جز روش های پیشنهادی توسط سایت ایسام به عهده فروشنده است.)

پس کرایه
در این روش خریدار (گیرنده مرسوله) هنگام دریافت کالا هزینه حمل را پرداخت می کند و فروشنده (فرستنده) بدون پرداخت هزینه ای تنها کالا را به شرکت حمل و نقل تحویل می دهد. لازم به ذکر است، تنها برخی از شرکت های حمل، کالا را به صورت پس کرایه ارسال می نمایند.
در حال حاضر در سایت ایسام هنگام ثبت کالا، امکان انتخاب روش جداگانه ای به صورت پس کرایه نمی باشد. ولی برای این کار می توانید هزینه ارسال کالا را صفر ثبت کنید و سپس در بخش توضیحات کالا، عنوان "ارسال کالا به صورت پس کرایه" را درج نمایید.
نکته 1: برای ارسال کالا به هر روشی از جمله پس کرایه، رسید پستی معتبر دارای اهمیت است و لازم است کالا با شرکت حمل قابل اطمینان ارسال شود.
نکته 2: در سیستم خرید و فروش کالا در سایت ایسام، به هیچ عنوان هزینه خود کالا به مامور شرکت حمل کننده پرداخت نمی شود. (در حال حاضر در ایسام پرداخت وجه کالا به روش COD انجام نمی شود.)
نکته 3: چنانچه هنگام ارسال کالا به روش پس کرایه، هزینه ارسال برابر یا بیشتر از قیمت کالا باشد، لازم است فروشنده پیش از ارسال کالا به خریدار اطلاع دهد و تنها در صورت رضایت خریدار کالا ارسال شود. در غیر این صورت، مسئولیت و هزینه عدم دریافت کالا توسط خریدار به عهده فروشنده است.