بخش راهنمای فعالیت ها در ایسام آموزش مراحل خرید کالا یا قرار دادن کالا برای فروش اینترنتی در سایت ایسام

بخش راهنمای فعالیت ها در ایسام آموزش کامل مراحل خرید یا فروش اینترنتی انواع کالا در سایت ایسام

بخش راهنمای فعالیت ها در ایسام آموزش کامل مراحل خرید یا فروش اینترنتی انواع کالا یا قطعات نو و دست دوم در سایت ایسام


با اکانت یاهو یا گوگل خود وارد شوید.

sign in with google
sign in with Yahoo
برای خرید، فروش و شرکت در مزایدات وارد شوید.

ورود
ثبت نام

پشتیبانی اعضای ایسام
ارسال کالا و دریافت وجه

در این بخش آموزش داده می شود: روش ارسال کالا توسط فروشنده و چگونگی دریافت وجه
ممکن است پاسخ سوال شما در قسمت پرسش های متداول باشد. پرسش هایی که برای بیشتر کاربران مطرح می شود در آن قسمت جمع آوری شده اند.
با کلیک بر روی این لینک به بخش پرسش های متداول بروید.

 روش ارسال کالا توسط فروشنده

مسئولیت ارسال کالا و رساندن کالا به خریدار، بر عهده فروشنده است. بنابراین فروشندگان باید دقت لازم را در انتخاب روش ارسال داشته باشند تا از رسیدن کالا به دست خریدار مطمئن باشند.
لازم به ذکر است فروشندگان دارای این اختیار هستند که با روش های مختلف کالای خود را ارسال نمایند. پیشنهاد ایسام استفاده از خدمات شرکت های حمل و نقلی است که بارنامه و کد رهگیری معتبر ارایه می دهند. مانند شرکت آرامکس، پست جمهوری اسلامی ایران، شرکت تیپاکس و یا TPG.
در صورتی که فروشنده کالا را با روش های دیگری که رسید یا بارنامه معتبر ارایه نمی دهند ارسال نماید، پیگیری کالا از خدمات پشتیبانی ایسام خارج خواهد شد.
نکته 1: هنگام ارسال کالا با شرکت پست، در صورت امکان از پست سفارشی استفاده نکنید و کالای خود را با پست پیشتاز ارسال کنید. ارسال کالا با پست سفارشی باعث می شود تا کالا دیرتر به خریدار برسد.
نکته 2: استفاده از شرکت های حمل کننده کالا فاقد کد رهگیری کالا، مانند پیک های شهری امکان مطلع شدن از وضعیت رهگیری و دریافت مرسوله را سلب نموده و مورد تایید ایسام نمی باشد.

پس از اینکه خریدار مبلغ کالایی را پرداخت می کند، سایت از طریق ایمیل، پیام داخلی و پیامک (پیامک ممکن است به دلیل اختلالات مخابراتی دریافت نشود) به فروشنده اطلاع می دهد که کالای عرضه شده فروش رفته است. سپس فروشنده موظف خواهد بود ظرف 36 ساعت نسبت به آماده سازی، ارسال کالا و سپس اعلام و ثبت شماره بارنامه و یا روش ارسال در "ایسام من" اقدام نماید.
در صورتی که فروشنده در مهلت تعیین شده نسبت به ثبت شماره بارنامه اقدام نکند، وجه کالا به حساب خریدار برگشت داده خواهد شد و مسئولیت ارسال کالا پس از مهلت تعیین شده و یا اعلام دیرهنگام شماره بارنامه، بعد از سپری شدن 36 ساعت، بر عهده فروشنده است و ایسام هیچ گونه مسئولیتی در این مورد ندارد.
همچنین خریدار می تواند از طریق قسمت ایسام من نسبت به تمدید مهلت ارسال اقدام نماید. در این صورت شما می توانید پیش از اتمام زمان ارسال، کالا را ارسال و بارنامه را ثبت نمایید و نیازی نیست تا پایان مهلت اضافه شده صبر کنید.

صفحه وارد کردن بارنامه

فروشنده پس از تحویل کالا به پست یا شرکت حمل کننده، با مراجعه به صفحه ایسام من/ (1) فعالیت های من/ (2) فروش های من/ (3) پرداخت شده، شماره بارنامه یا شماره مرسوله را اعلام می کند تا خریدار بتواند برای رهگیری کالا از این شماره استفاده کند. برای این کار روی دکمه ارسال (4) کلیک کنید.
در صورتی که چندین کالا را به یک کاربر فروخته اید، می توانید با انتخاب کالاهای مورد نظر و کلیک بر روی دکمه ثبت گروهی رسید (5) نسبت به ثبت یک بارنامه برای تمام کالاهای انتخاب شده، اقدام کنید.
(6) زمان باقیمانده برای ثبت رسید: این زمان فرصت شما برای ثبت رسید ارسالی کالا می باشد و پس از پایان آن، مشخصات خریدار پاک می شود. اگر در این زمان موفق نشدید که آدرس خریدار را بردارید، از طریق فرم تماس با ما به بخش پشتیبانی اطلاع دهید.
دقت داشته باشید در صورت ثبت نکردن بارنامه توسط فروشنده در این زمان یعنی 36 ساعت (روزهای تعطیل حساب نمی شود) خریدار می تواند شکایت خود را برای عدم ارسال کالا مطرح کند.

توجه: فروشندگان دقت داشته باشند تا در کمترین زمان ممکن کالای سفارش داده شده را ارسال کنند و شماره بارنامه آن را در سایت ثبت کنند. از آنجایی که تمام مراحل بر اساس زمان ثبت بارنامه محاسبه می شود، عدم ثبت به موقع شماره بارنامه، در تمام مراحل فروش و زمان شکایت مشکل به وجود می آورد.

در صورت تمایل به تغییر تنظیمات دریافت پیام ها هنگام فروش رفتن کالای عرضه شده شما، می توانید با مراجعه به صفحه ایسام من، تب حساب ایسام من، بخش مرکز کنترل پیام نسبت به تغییرات مورد دلخواه خود اقدام نمایید.

چنانچه فروشنده پس از ارسال کالا متوجه شود که هزینه زیادی برای ارسال دریافت کرده و می خواهد بخشی از هزینه پرداختی خریدار را به او برگرداند، بر روی برگشت پست (7) کلیک کرده، در پنجره باز شده می تواند با درج مبلغ مورد نظر، تمام یا قسمتی از هزینه پست دریافت شده را به خریدار برگشت دهد.
مبلغ برگشتی

(برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد روش محاسبه هزینه ارسال چندین کالا به یک خریدار به لینک روش محاسبه هزینه ارسال کالا مراجعه نمایید.)

پس از کلیک بر روی ارسال:
وارد کردن بارنامه

(1) مشخصات خریدار: نمایش نام و آدرس خریدار برای ارسال کالا
(2) روش ارسال: انتخاب روش ارسال کالا
(3) شماره رسید پستی: شماره بارنامه یا شماره مرسوله کالای ارسالی را در این قسمت وارد کنید و بر روی ثبت کلیک کنید.
از وارد کردن شماره بارنامه نادرست، جدا خودداری کنید. هر شماره یا کاراکتر نادرست (به جز شماره درست بارنامه)، حذف می شود و در نتیجه در سیستم جزو فروشندگانی که کالا را ارسال نکرده اند، ثبت می شوید. در صورتی که فروشنده کالای سفارش داده را با روش های دیگری به جز روش های پیشنهادی سایت ایسام، ارسال می کند در این قسمت باید روش ارسال را "سایر" انتخاب کند و نام روش ارسالی را بنویسد.
(مسئولیت به وجود آمدن هرگونه مشکلات احتمالی هنگام ارسال کالا به جز روش های پیشنهادی توسط سایت ایسام به عهده فروشنده است.)

پس کرایه
در این روش خریدار (گیرنده مرسوله) هنگام دریافت کالا هزینه حمل را پرداخت می کند و فروشنده (فرستنده) بدون پرداخت هزینه ای تنها کالا را به شرکت حمل و نقل تحویل می دهد. لازم به ذکر است، تنها برخی از شرکت های حمل، کالا را به صورت پس کرایه ارسال می نمایند.
در حال حاضر در سایت ایسام هنگام ثبت کالا، امکان انتخاب روش جداگانه ای به صورت پس کرایه نمی باشد. ولی برای این کار می توانید هزینه ارسال کالا را صفر ثبت کنید و سپس در بخش توضیحات کالا، عنوان "ارسال کالا به صورت پس کرایه" را درج نمایید.
نکته 1: برای ارسال کالا به هر روشی از جمله پس کرایه، رسید پستی معتبر دارای اهمیت است و لازم است کالا با شرکت حمل قابل اطمینان ارسال شود.
نکته 2: در سیستم خرید و فروش کالا در سایت ایسام، به هیچ عنوان هزینه خود کالا به مامور شرکت حمل کننده پرداخت نمی شود. (در حال حاضر در ایسام پرداخت وجه کالا به روش COD انجام نمی شود.)


 روش محاسبه هزینه ارسال کالا

هزینه ارسال کالا با توجه به روش ارسال آن، تعیین می شود و با توجه به روش های مختلف متفاوت است. برای این منظور، لازم است فروشنده با تماس تلفنی و یا مراجعه حضوری به شرکت های حمل کالا و بیان مشخصات کالا نظیر وزن مرسوله، شهر مقصد و ابعاد بسته از هزینه ارسال کالای خود اطلاع کسب کند و سپس اقدام به ثبت هزینه پستی در صفحه فروش کالا نماید.
لازم به ذکر است فروشنده باید پیش از ثبت کالا، هزینه ارسال کالا را از روشهای ذکر شده، محاسبه کرده باشد و پس از اطمینان هزینه ارسال را درج کند. مسئولیت درج هزینه پستی نادرست به عهده فروشنده می باشد و در صورت اشتباه فروشنده، خریدار مابتفاوت هزینه پست را پرداخت نخواهد کرد.

همچنین می توانید با استفاده از روش های زیر از مبلغ هزینه ارسال بسته خود مطلع شوید:

1- اطلاع از هزینه های شرکت پست جمهوری اسلامی ایران
با مراجعه به سایت پست و کلیک بر روی محاسبه گر نرخ می توانید از هزینه های شرکت پست اطلاع کسب کنید.

برای ارسال کالا توسط سرویس پست تلفنی 193 (خوش) می توانید در سراسر کشور با شماره 193 تماس بگیرید تا به محل شما مراجعه کنند و بسته را در منزل یا محل کار دریافت کنند. سرويس پستي 193، به جز روزهاي تعطيل، از ساعت 8 صبح تا 8 شب در حال ارایه خدمت به شهروندان است.
هزینه های پستی 193 همان تعرفه های شرکت پست می باشد. تنها هزینه جمع آوری بسته در محل شما به هزینه پستی اضافه می شود. برای محاسبه دقیق تر هزینه جمع آوری می توانید با شماره 193 تماس بگیرید و یا به وب سایت آن مراجعه کنید. همینطور با مراجعه حضوری به دفاتر پستی می توانید از خدمات این سرویس مطلع شوید.

2- اطلاع از هزینه سایر روش های ارسال
برای ارسال توسط تیپاکس، تی پی جی، آرامکس و ... لازم است با تماس تلفنی و یا مراجعه حضوری به شرکت حمل مربوطه از هزینه ارسال کالا با خبر شوید.

ارسال رایگان
چنانچه فروشنده تمایل دارد تا هزینه ارسال کالا را خود پرداخت نماید، هنگام ثبت کالا در بخش هزینه ارسال، گزینه "ارسال رایگان در شهر خودم" و یا "ارسال رایگان به کل کشور" را انتخاب می کند تا "برچسب ارسال رایگان کالا" برای خریدار نمایش داده شود.
(برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد روش ثبت هزینه ارسال به لینک چگونه بفروشم؟ "قسمت پنجم: هزینه ارسال" مراجعه نمایید.)
طبق بررسی که توسط سایت ایسام انجام شده است، ارسال رایگان کالا باعث فروش راحت تر و سریع تر کالا می شود.


روش محاسبه هزینه ارسال چندین کالا در یک سبد خرید
اگر یک خریدار چندین کالا از یک فروشنده خریداری کند، هزینه پستی آنها توسط ایسام چگونه محاسبه می شود؟
خریداری که چندین کالای سبک وزن (کمتر از 250 گرم) از یک فروشنده در یک سبد خرید، خریداری می کند، تنها یک هزینه پست برای آنها پرداخت می کند.
به طور مثال اگر کاربری 5 عدد تمبر از یک فروشنده خریداری کند فقط یک پول پست پرداخت می کند.
خرید چند کالای پایین تر از 250 گرم: تنها یک هزینه پست محاسبه می شود.

برای وزن های بالاتر نیز سیستم به این صورت محاسبه می کند:
250 گرم تا 500 گرم: 2000 تومان به ازای هر کالای موجود در سبد دریافت می شود.
500 گرم تا 1 کیلوگرم: 3000 تومان به ازای هر کالای موجود در سبد دریافت می شود.
1 تا 2 کیلوگرم: 5000 تومان به ازای هر کالای موجود در سبد دریافت می شود.
بیشتر از 2 کیلوگرم: تمام هزینه های پستی چندین کالا با هم جمع می شوند.

مثال: خریداری از یک فروشنده دو کیف یک کیلوگرمی و 5 عدد تمبر خریداری می کند. فروشنده هزینه ارسال کیف را 8000 تومان در نظر گرفته است و هزینه ارسال هر کدام از تمبرها را 3000 تومان در نظر گرفته است. هزینه ارسال نهایی محاسبه شده توسط سیستم، 11000 تومان خواهد بود.
هزینه ارسال کیف اول 8000 تومان + 3000 تومان برای کیف دوم + 0 تومان برای تمام تمبرها = 11000 تومان



 ارسال کالا با شرکت پست

فروشنده می تواند برای ارسال کالا با شرکت پست، به نزدیک ترین شعبه شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در سرتاسر کشور مراجعه کند.
همچنين جهت محاسبه نرخ مرسولات مي توانید از سامانه محاسبه نرخ مرسولات این سایت استفاده کنید.
همینطور برای ارسال کالا توسط سرویس پست تلفنی 193 (خوش) می توانید در سراسر کشور با شماره 193 تماس بگیرید تا به محل شما مراجعه کنند و بسته را در منزل یا محل کار دریافت کنند. سرويس پستي 193، به جز روزهاي تعطيل، از ساعت 8 صبح تا 8 شب در حال ارایه خدمت به شهروندان است.
هزینه های پستی 193 همان تعرفه های شرکت پست می باشد. تنها هزینه جمع آوری بسته در محل شما به هزینه پستی اضافه می شود. برای محاسبه دقیق تر هزینه جمع آوری می توانید با شماره 193 تماس بگیرید و یا به وب سایت http://khosh.ir مراجعه کنید. همینطور با مراجعه حضوری به دفاتر پستی می توانید از خدمات این سرویس مطلع شوید.
فراموش نکنید که فروشنده باید پس از تحویل کالا به شرکت پست، با مراجعه به صفحه ← "ایسام من"، بخش "فعالیت های من" ← "فروش های من" ← "پرداخت شده" شماره بارنامه یا شماره مرسوله را اعلام کند تا خریدار بتواند برای رهگیری کالا از این شماره استفاده کند.


 ارسال کالا با شرکت تیپاکس

فروشنده می تواند برای ارسال کالا با شرکت تیپاکس، با شماره تلفن نزدیک ترین شعبه این شرکت تماس بگیرد تا مامور تیپاکس برای جمع آوری مرسوله مراجعه کند.
شماره تلفن تیپاکس را می توانید در تهران از 118 و در شهرهای دیگر از مرکز اطلاعات تلفن شهر خود سوال کنید و یا با شماره مرکزی 8457 تماس بگیرید و یا در صورتی که رسید تیپاکس را دارید، از پشت برگه شماره تیپاکس شهر خود را پیدا کنید.
نکته: با توجه به عدم پوشش خدمات شرکت تیپاکس در کلیه شهرهای کشور، فروشندگان قبل از ارسال کالا باید ابتدا بررسی کنند تا شهر مقصد (شهر خریدار) و شهر مبدا (شهر فروشنده) جزو شهرهای شامل خدمات تیپاکس باشد.
هزینه ارسال کالا در صفحه فروش کالا مشخص شده است که بر عهده خریدار یا فروشنده است و ایسام هیچ گونه تعهدی در قبال پرداخت هزینه های حمل و نقل ندارد. اما در صورت اشتباه فروشنده و ارسال کالا به شهری که شامل خدمات تیپاکس نمی باشد، در هر صورت تمامی هزینه های ارسال و دریافت کالا بر عهده فروشنده است. برای بررسی این موضوع از شرکت تیپاکس و یا مامور حمل کننده بپرسید و یا پشت برگه بارنامه تیپاکس را ملاحظه کنید.
برای مشاهده شماره های شعب مختلف شرکت تیپاکس در کل کشور اینجا کلیک کنید.
فراموش نکنید که فروشنده باید پس از تحویل کالا به شرکت تیپاکس، با مراجعه به صفحه ← "ایسام من"، بخش "فعالیت های من" ← "فروش های من" ← "پرداخت شده" شماره بارنامه یا شماره مرسوله را اعلام کند تا خریدار بتواند برای رهگیری کالا از این شماره استفاده کند.


 ارسال کالا با شرکت آرامکس

نکته: با توجه به عدم پوشش خدمات شرکت آرامکس در کلیه شهرهای کشور، فروشندگان قبل از ارسال کالا باید ابتدا بررسی کنند تا شهر مقصد (شهر خریدار) و شهر مبدا (شهر فروشنده) جزو شهرهای شامل خدمات آرامکس باشد.
هزینه ارسال کالا در صفحه فروش کالا مشخص شده است که بر عهده خریدار یا فروشنده است و ایسام هیچ گونه تعهدی در قبال پرداخت هزینه های حمل و نقل ندارد. اما در صورت اشتباه فروشنده و ارسال کالا به شهری که شامل خدمات آرامکس نمی باشد، در هر صورت تمامی هزینه های ارسال و دریافت کالا بر عهده فروشنده است. برای بررسی این موضوع از شرکت آرامکس و یا مامور حمل کننده بپرسید.

روش کار:
فرستنده کالا تا ساعت 15 روزهای اداری می تواند با شماره تلفن های 89722200-(٠٢١) الی 203 تماس بگیرد و آدرس خود و اشتراک شرکت ایسام به شماره 51114453 را اعلام کند تا مامور آرامکس بسته را درب منزل و یا محل کار (تهران) تحویل بگیرد.

مدت زمان حمل کالا:
مدت زمان ارسال کالا در محدوده شهر تهران 24 ساعت کاری و در سایر شهرها 48 ساعت می باشد.
فراموش نکنید که فروشنده باید پس از تحویل کالا به شرکت تیپاکس، با مراجعه به صفحه ← "ایسام من"، بخش "فعالیت های من" ← "فروش های من" ← "پرداخت شده" شماره بارنامه یا شماره مرسوله را اعلام کند تا خریدار بتواند برای رهگیری کالا از این شماره استفاده کند.


 تسویه حساب ایسام با فروشندگان

پس از تایید خریدار، مبلغ کالای فروخته شده به موجودی قابل برداشت شما اضافه خواهد شد. شما به صفحه ایسام من، حساب ایسام من (1) / صورت حساب (2) / مراجعه نموده و میزان مبلغ " موجودی قابل برداشت" (3) خود را می توانید ملاحظه نمایید. برای واریز مبلغ قابل برداشتتان کافیست بر روی لینک "ارسال درخواست" (4) در قسمت "درخواست واریز وجه" کلیک نمایید که پس از ارسال درخواست شما به سایت حداکثر تا 48 ساعت کاری، نسبت به واریز وجه مورد درخواست به حساب شما اقدام خواهد شد. با مراجعه مجدد به همین صفحه و کلیک بر روی "نمایش جزییات صورت حساب" ریز تراکنش وجه مورد درخواستتان که توسط سایت واریز شده را می توانید مشاهده نمایید.

تسویه حساب با فروشندگان


اگر خریدار تا 5 روز پس از ثبت بارنامه توسط فروشنده، دریافت یا عدم دریافت کالا را به اطلاع ایسام نرساند، سایت ایسام عدم اطلاع رسانی خریدار را به منزله دریافت نمودن و تایید کالا در نظر می گیرد و مختار است مبلغ پرداختی را به حساب فروشنده واریز کند. با این وجود سایت ایسام ممکن است برای تایید دریافت کالا در روز پنجم (پس از ثبت بارنامه توسط فروشنده)، از طریق تماس تلفنی یا پیامک و یا پیام داخلی و یا ایمیل با خریدار تماس بگیرد و در صورتی که طی 24 ساعت خریدار پاسخگو نباشد، سیستم به صورت خودکار کالا را تایید می کند و مبلغ واریزی به حساب فروشنده واریز می شود.

کسورات از مبلغ واریزی به حساب فروشندگان
مبلغ مالیات و عوارض ارزش افزوده از ماخذ مبلغ کارمزد محاسبه شده،از مبلغ واریزی به حساب فروشنده کسر،خواهد شد.
توجه: تسویه حساب با کاربران در صورتی که با بندهای توافق نامه کاربری مغایرت نداشته باشد، تنها از طریق شماره شبای ثبت شده در حساب کاربری در سایت ایسام انجام می شود.


 چرا ایسام به حساب شما کارت به کارت نمی کند؟

از آنجایی که سایت ایسام شخص حقوقی می باشد، کارت بانکی به شخص حقوقی تعلق نمی گیرد. به همین دلیل نمی تواند از سیستم کارت به کارت برای تسویه حساب با کاربران استفاده کند.

دلیل تاخیر در واریز وجوه مورد درخواست چیست؟
این امر بنا به دلایل مختلفی ممکن است صورت پذیرد:
1- عدم کامل بودن مشخصات هویتی درخواست کننده (مانند "مریم م" بجای "مریم ملکی")
2- نادرست بودن شماره شبای حساب بانکی (مانند عدم تطابق نام حساب بانکی با نام ثبت شده در ایسام، نادرست بودن شماره شبا)
3- محدودیت ساعت واریز: سیستم بانکی کشور استفاده از سیستم حواله بین بانکی پایا را فقط در ساعات و روزهای اداری قرار داده است. به همین دلیل درخواست های واریز در خارج از ساعات اداری و روزهای تعطیل به اولین روز کاری منتقل می گردد.